lördag 9 juni 2012

Bara förnamnet.



Sedan jag drabbades av utmattningssyndromet 2003 har jag ständigt varit trött. Det har jag efter alla år lärt mig att leva med. Jag har med terapeutens hjälp också lärt mig att förhålla mig till att det är så här det kommer att vara och värdera saker jag vill göra efter hur trött jag är eller kommer att bli.
Varje aktivitet har sitt pris i form av graden av trötthet.
Om det är något väldigt roligt jag verkligen vill göra så gör jag det med vetskapen att det kanske tar en dag eller två efteråt innan jag är "normaltrött" igen.
Det är svårt att veta hur det är med energinivån i förväg. Därför är jag numera försiktig att planera nåt i förväg, för att slippa ringa återbud samma dag där för att energin redan är slut vid lunch.

Detta är mycket svårt att förklara för andra. Alla är ju trötta till och från och det hindrar ju inte att man ändå "måste" göra saker. Att inte orka ses ofta som att man är lat eller ovillig - därför undviker jag att säga "jag orkar inte".
Jag bestämmer preliminärt att göra saker, träffa folk och ber att få höra av mig samma dag igen och meddela säkert.
Oftast vet jag varför jag blir "monstertrött". Jag kan ju ha sovit dåligt på natten eller bara sovit för lite, men ibland är det bara oförklarligt.

Idag är det en sån oförklarlig dag. Det finns mycket jag vill göra, men har INGEN energi till mer än det nödvändigaste. Såna här dagar vill jag helst sova bort och vakna dagen efter - pigg och fylld av kraft och energi (haha, när hände det senast?)
Jag lade mig vid 01 i natt, sov till 9, låg och slumrade (läs somnade om) till 10. Gick upp, bryggde kaffe, tog tidningen och lade mig i soffan. Läste halva första delen av GP och vaknade 12.30.
Lika trött!

Ute är det fantastiskt vackert väder, som bara skriker "Picknick, ligga på filt, ut, ut, ut..." Dit vill jag, men mäktar inte.

Det är "Andra Långdagen" idag! Hela Andra Långgatan i Masthugget fylls av musik, mat, loppis och massor av människor. Dit vill jag, men kan inte.

Det är WWKIPD (= world wide knitting in public day) antingen ute eller inne på Världskulturmuseet. Det vill jag, men har inte kraften att ta mig dit.

För min del KIBD (= knitting in balcony day) eller CISD (= chrocheting in sofa day) på sin höjd...
och/eller EM-fotboll på TV.

10 kommentarer:

  1. Tur man kan ligga i soffan och kolla på fotboll... ;)

    Så h i m l a kul att Danmark vann - Heja Danmark!!

    Tack för titt-in och kommentar. Jag hoppas att din morgondag blir en bättre-ork-dag!

    SvaraRadera
  2. Tack,SoF det hoppas jag också.
    Klart att man håller på Danmark - jag är ju från Skåne och "halvdansk"

    SvaraRadera
  3. Jag klappade ihop våren 2005. Och var trött tills jag började äta LCHF sommaren 2009. Från att ha haft 5 dåliga dar i veckan och 2 bra så blev det tvärtom. I januari 2010 så började jag med Omega-3-tillskott och då lossnade det på riktigt. 28 pigga dar och 3 dåliga dar i månaden. Grovt räknat såklart.

    Det låter som en halleluja-historia och jag har själv en inbyggd misstro mot sånt - men vad kostar det att testa? Att ge en kostomläggning 6 månader av ditt liv och se vad som händer?

    kram /Lena www.atriktigmat.se

    SvaraRadera
  4. Det där känner jag igen. Allt roligt "kostar" en extra vilodag eller två. Jag har lärt mig att jag kan ladda upp, åka iväg på nåt i två-tre dagar, vara pigg - men då måste jag ha ledigt minst två dagar efteråt.

    Det märkliga var när jag åkte till Mallorca, jag var ju beredd på att vila mycket på rummet, sova länge, sova middag... men jag var jättepigg hela de fyra dagar jag var där + långa långa resdagar. och inte alls extra slut efteråt. Kanske var det det kravlösa, jag fick bestämma allt själv, gjorde vad jag ville när jag ville?

    När jag började jobba var jag "normaltrött" som vanligt igen, men en erfarenhet rikare: det finns lite pigghet att hämta längst inne.

    SvaraRadera
  5. Och jag lovar - jag känner igen det där EXAKT att inte våga planera in något i kalendern för man vet inte om det är blir en dålig dag och då blir pressen desto större om man försökt planera in något skojsigt.

    Kul se bilden på Andra Lång. Sonen har ju sin lägenhet på Tredje Lång - den som han hyrt ut i andra hand i väntan på att bestämma sig om han vill bo/studera i Gb g eller Lund...

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. baratradgard:
    Det låter som ett mirakel, men varför inte prova? Jag äter en hel del olika kosttillskott bl.a. Omega 3 och magnesium och det har faktiskt gjort att jag sover bättre.
    Har provat LCHF förut, men inte så lång tid som 6 mån.
    Jag har ju inget att förlora. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Bloggblad:
    Det låter härligt. Stress gör att jag också blir trött, men när man kan göra det man vill utan krav - då går det bra.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Com Free Nude Celebrity Pics And Galleries Featuring Star Actresses, Models, Singers, And Athletes. [url=http://reggaecrib.com/?p=161741]reggaecrib.com[/url]

    SvaraRadera