söndag 31 december 2017

2017

Att sammanfatta ett år med en bild för varje månad är inte lätt, men så här blev mitt urval!

I januari bytte jag vårdcentral och fick därmed en annan diabetessjuksköterska som har samma inställning till kost och diabetes som jag har. En sådan befrielse! Inte visste jag då att hon skulle sluta till sommaren, men hennes ersättare (anställd av ett bemanningsföretag året ut)  är lika bra.




I februari går Hans Rosling ur tiden och många över hela jorden sörjer honom. Han behövdes verkligen i dessa tider. En sann pedagog och en duktig forskare, som verkligen kunde presentera sin forskningsrön.

I mars fyller jag 65 och blir pensionär. Det känns konstigt!
Jag har ju inte varit anställd sedan 2004, då jag drabbad av
utmattningssyndrom, blev avskedad på grund av arbetsbrist.
Men jag är ju ändå samma person som när jag var 64, så jag kör på.

I april och maj fick jag en "bloggdip" och skrev inte ett enda inlägg och inte i juni heller.
Jag drabbades av någon slags "pensionärsblues" och fick inte riktigt till det med bloggen. 
I maj fick vi ett uppskattat besök av min svägerska "Majsan", som bor i utanför Stuttgart och vi skrattar och pratar om allt och alla.Någon vecka efter vaknar jag en morgon och ser ut så här:


Efter konsultationer hos tre olika läkare konstateras det slutligen att jag fått Bältros! Halva ansiktet kliar och brinner och jag känner mig febrig och oerhört trött.
Detta pågår i 8 veckor och därav bloggtorkan i juni. Jag håller mig inomhus dels för att inte smitta ner någon med mitt virus och dels för att jag ser förskräcklig ut och inte ville visa mig för någon.


Bildkälla

I juli får jag ont i hälen och det är hälseneinflammation. Läkarbesök
och rehab hos sjukgymnasten och hemma det går över igen, men det
tar  tid. Jag får också ont på ovansidorna av fötterna, och nya, goda
råd får jag av sjukgymnasten. Pelotter inköps och det blir bättre.

I augusti lyssnar jag på Gullan Bornemarks "Sommar" och får flashbacks till
när jag var barn i Malmö och gick i hennes musiklekskola "Blåklockan" på 50-talet




I september börjar jag sticka på koftan "Glittertind" , som ska bli doppresent 
till lille Todd Rune Erik, som ska döpas i oktober.


I oktober blir jag certifierad sagoläsare i organisationen "Allas barnbarn",
som frivilligt går till förskolor och läser högt för  förskolebarn i smågrupper.
Jag får kontakt med en förskola i närheten och blir sagoläsare på Grodan. Så
roligt är det

.
I november firar vi yngste sonens
födelsedag traditionsenligt med
sång, kaffe på sängen och paket!
I december får jag lite ont i ena knät och
konsulterar sjukgymnasten igen. Får nytt
träningsprogram, men det blir inte bättre.



Julen kommer i alla fall och vi firar för en gångs skull utan så mycket stress och så många "måsten" . Mitt julmantra" Det bli jul ändå" dagarna före många gånger. Vi slappar mest och äter god mat och skypar med sonen i England, som firar jul med flickvännens familj i Birmingham. Det gick också bra och i februari när de båda kommer hit, så blir det en till jul!

Året avslutas med att jag får konstaterat "antagligen inflammation i ett senfäste i knät" och hasar mig nu fram på kryckor. Men det ska gå över och är inte kroniskt, säger läkaren och då tror jag på det!


Ett bättre år önskar jag mig och alla andra och ett år då det blir lite lättare att andas.

3 kommentarer:

  1. Härlig sammanfattning - jag älskar såna -! Och tänk ändå att man har fått leva i sextiofem år, det är ju helt sanslöst! Jo, det tycker jag. Så mycket vi har hunnit vara med om och så mycket man vill vara med om framledes! Kram på dig Ann och jag hoppas verkligen att du inte slutar att blogga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när man tänker efter så är det faktiskt det! Nej, jag tänker absolut inte sluta blogga, men det blir inte alltid lika ofta uppdateringar som du gör.
      Jag ser fram emot 2018 och tror att det bara kan bli bättre på alla fronter!
      Kram på dig också!

      Radera
  2. Synd med alla krämpor men man får kämpa på ändå :) det går upp och ner under ett år! Önskar dej ett gott och hälsosamt 2018 :)

    SvaraRadera